Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Dem första veckorna

Av Rebecka Linusson - 10 september 2013 10:22

Hej, detta är min första blogg och där med mitt första inlägg.

Denna blogg är skapad för att jag som ung gravid ska få ventilera och dela med mig om råd, hälsa och den nya livsstilen som följer med graviditeten.

 

Jag är nu i vecka 25 och har därmed tre veckor kvar i min andra trimester innan jag faller i den tredje och sista.  Dessa 25 veckor har dock inte gått smärt fritt till, dem första 15 veckorna kalvade jag vardagligen och förlorade många kilo på benen så att säga, jag vet att jag inte är ensam och detta är mina råd till kvinnor som har liknande symptom:

 

* kan du inte äta fast föda alls utan att spy så försök med att dricka kall nyponsoppa, det är lättsmällt för kroppen och innehåller mycket C vitamin och fibrer som ger iaf lite energi jämtemot att inte äta något alls. Dessutom är det lättspytt.

*Efter alla dessa veckor överlevande på vatten och nyponsoppa kunde jag inte få i mig något annat än kebab och känner ni likadant men kanske för en annan föda som ex chips, kex, gurka eller vad som helst, bunkra upp med det för det är vad din kropp vill ha och det är vad du ska äta.  

 

* när du väl börjat äta så se till att äta lite hela tiden, blir det för långt uppehåll mellan måltiderna riskerar du att bli illamående så fort du försöker äta igen och det kan resultera till att du spyr. Hellre att du småäter hela tiden och håller ett jämnt tempo i dina måltider än att du drar på det för då riskerar du att det blir värre än vad det behöver vara.

 

 

Spyr du mycket och börjar bli orolig för din och ditt barns hälsa så bli inte rädd!

Så länge du kan kissa så är du inte uttorkad och tro det eller ej men din bebis klarar dem påfrestningarna utan problem, om du är orolig ändå så ring din barnmorska.  



Avslappning är en viktig del av graviditeten, här är lite musik som fått mitt sinne till ro när det behövts, ha det så bra så länge  


 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Linusson - 19 september 2013 11:53


Är så förbannat trött, Nu den senaste veckan har jag haft en hemsk halsbränna och jag har märkt att det kickstartar så fort barnet rör sig. Aldrig haft något liknande till halsbränna och det är riktigt obehagligt och nästan kräkframkallande :(   ...

Av Rebecka Linusson - 16 september 2013 07:56

Det roligaste (på ett sarkastiskt sätt) med att vara gravid är att man blir hönsmamma innan man klämt ut barnet. Men på en annan nivå då, du vill ju att barnet ska ha en normal utveckling och de bästa förutsätningarna innan det är ute. Man vill äta r...

Av Rebecka Linusson - 13 september 2013 12:54


Nu förtiden är det vanligare att skaffa barn vid 30 års ålder än mina 20. Föreldrar och svärföreldrar tacklar denna nyhet på olika sätt och jag själv var en aning rädd att berätta det för mina svärföreldrar. Hur tacklar man detta då? Hur gör man det ...

Av Rebecka Linusson - 12 september 2013 07:28

Buksmärtan är ju av och ann hos alla gravida, vissa har inga besvär alls medans andra ligger och pinas mellan varven. Mina smärtor började redan de första månaderna, mina liggement i bäckenet var "små" då jag aldrig vart speciellt stor i kroppen. Iaf...

Av Rebecka Linusson - 11 september 2013 07:38

Då var det den där ständiga frågan om mat, vad händer om det inte är så enkelt som att få cravings för något speciellt, vad gör du om du inte har någon matlust alls?   I mångas öron låter det säkerligen underligt, vilken graviudkvinna får inte cr...

Presentation

En blogg om graviditet,hälsoråd och den nya livsstilen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards