Alla inlägg den 12 september 2013

Av Rebecka Linusson - 12 september 2013 07:28

Buksmärtan är ju av och ann hos alla gravida, vissa har inga besvär alls medans andra ligger och pinas mellan varven. Mina smärtor började redan de första månaderna, mina liggement i bäckenet var "små" då jag aldrig vart speciellt stor i kroppen. Iaf så blir dagens inlägg och kanske diskussion om hur man bäst (enligt min åsikt) hanterar olika smärtor som kan förekomma under graviditeten.

 

Enligt min åsikt ska man undvika piller och tabletter så gott det går då jag är för läkekonst och huskurer. Jag ser allt för mycket bieffekter i läkemedel som jag lärt mig inte behöver vara där, ett bra exempel är min far; Han har högt blodtryck och måste ta hjärtmedicin för att få ner trycket. Tabletterna läkaren skrev ut till honom gav han svullnader i kroppen, trötthet och hjärtklappning samt att han fick ett anfall på jobbet då dem mixtrat fel tabletter till honom. Som alternativ gjorde hans sambo en kur av aronia bär som reducerar blodtrycket och fungerar utan bieffekterna.

Smärta så som i buken behöver inte behandlas med tabletter om du behandlar i tid och vet hur du ska behandla smärtan :).

 

Då mina ledband börjar spöka i bäckenet (blandannat när magen växer sig större) värmer jag en kopp varm vätska (oboy eller te), lägger mig i soffan eller i sängen med en kudde mellan benen, dricker upp vätskan och går sedan och värmer min vete kudde. Värmen är enligt mig bästa medicin mot magont och dämpar den bra. När smärtan börjat avlägsna sig är det skönt med en tupplur då man i regel kan känna sig väldigt mörbultad efter smärtan. Jag brukar också smörja in magen med babyolja så att huden håller sig elastisk vid spurterna.

 

En annan smärta jag upplevt är kramper i vaderna under natten, det är hemskt obehagligt och det har hänt att jag vaknat upp med skrik i halsen då det kännts som om någon höggt mig med knivar i vaderna. Min sambo har då varit helt underbar och tagit tag i benet och försiktigt masserat och stimulerat vaderna så att blodet kunnat röra sig fritt. Man säger också att stretsching är bra vid denna typ av smärta men så långt har jag inte kunnat röra mig när detta inträffat, tack och lov är det inte varje natt! Jag har läst igemnom "gravid för första gången" och på internet men det står att man inte kan hitta en bra förklaring på varför dessa kramper inträffar, och som vanligast då under nattetid. Samma svar fick jag när jag försökte läsa mig till vad foglossningar igentligen är och beror på, man säger att det är vanligast hos omföderskor och hos kvinnor med övervikt men någon bra förklaring finns inte.

 

Ett tips jag har för att motverka ytterliogare smärta i buk och blandannat rygg är att inte överbelasta sig varken fysiskt eller psykiskt. Var noga med att säga ifrån, inte bara din partner utan även dig själv när du känner att det börjar dra och ömma i kroppen, var noga med att ta en tupplur under dagen fast att du kännr att du kanske inte utrett något speciellt för det gör du omedvetet. Du har fortfarande ett barn som kräver näring och som hos vissa är väldigt livliga i magen och det blir påfrestande för kroppen i längden!

Försök göra allt i din egen takt och ingen annans, då stressar du inte upp sinne och kropp utan kan gå ifrån när du känner att det börjar bli nog. Det är viktigt att du lyssnar på din kropp vare sig du står och diskar eller bäddar sängen, det är okey att be om hjälp :). Att varva ner med sudoku, korsord eller annan hjärngympa skadar inte heller.

 

Tack för att ni läser bloggen och var inte rädd att öppna diskussioner eller fråga då jag anser att man lär sig av varandra :)

 

 

 

OBS!!!!

Något det inte står mycket om är gravida och massagestolar. Dessa bör undvikas då nerver kan stimuleras i rygg och uinder fötter som kan i värsta fall framkalla missfall, läs alltid bruksanvisningarna på produkter innan användning!

 

 

Presentation

En blogg om graviditet,hälsoråd och den nya livsstilen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards